Så er der video fra Ho Chi Minh

Crazy og så alligevel fedt

imageTrafikken er CRAZY, der er så meget, at se til alle sider, at man næsten ikke kan koncentrere sig om at gå lige. Ho Chi Minh er en vildt spændende og en skøn del af Vietnam. Vi har simpelthen set så meget uforglemmeligt her. Det var fedt, at opleve, at de var mere imødekommende overfor turister i det område. Vi mødte mange flere smil her, og vi fik endda de rigtige byttepenge tilbage.
Trafikken er som sagt CRAZY, og det er altså en oplevelse i sig selv (hvis man overlever selfølgelig). Thailand har selv ret meget gang i gaderne, og jeg er virkelig glad for at ungerne har øvet sig i, at gå i gaderne der, inden de blev sluppet løs i Vietnam. Rumle sad kun på skuldre, eller i bæresele (alt andet ville være livsfarligt). Man kan ikke køre med klapvogn her, for når der endelig er et fortov, så er der en der har hængt en hængekøje op, en der har lavet en bod på hele fortovet, eller også er der parkeret fem scootere og ellers ligger der skrald. (Men det er så skønt at de bare gør det, selvom der ikke er plads til klapvogne). Vi var også løbet tør for klapvogne, så det problem løste ligesom sig selv. De knækker som pindebrænde her, for der er så mange huller og høje kantsten. Vi var lidt rundt for at finde en, så vi havde en til når Rumle skulle gå ‘sove til middag kold’. Men holy crap, de er mega dyre deres klapvogne her. Alt er faktisk ret dyrt her (minus gadekøkkener). Man bider måske ikke mærke i det hvis man kommer fra Danmark, men efter seks måneder i Thailand så mærkede vi en KÆMPE forskel. Så vi har faktisk intet købt, for alt tøj, smykker og hvad man ellers kunne gå og falde over, det koster langt mere end i Thailand.
imageDe har ikke det samme sunde udvalg af drikke og madvarer i gaderne som i Thailand, men de laver til gengæld sukkerørs Shake på hvert et gade hjørne, og de smager sindsyg godt. Både ungerne og os kunne sagtens kværne to store shakes i træk.
imageSpændende gader, fyldt med liv og når man liiiige tør bryde isen, så er der også nye venner i Vietnams gader. imageVi gik fra den vilde trafik lige ind i hyggelige parker, hvor der var legepladser. Det er selfølgelig næsten som, at finde guld når man har børn med. ‘Sæt igang’ og så bliver der ellers løbet og leget. De fandt lyn hurtigt nye vietnamesiske venner, og fik den dame der vander parken til at få grå hår. Der var hele tiden nogen børn (selfølgelig ikke vores ‘pliiiing’) der tog hendes vandslange for at blive kølet ned, og for at få en lidt sjovere leg. Det var også ret sjovt, for så fik vi da set en rød vietnameser. Hun blev mega gal, og ikke sådan pædagogisk gal, men sådan, jeg eksplodere lige om lidt gal.

image Vi gik rigtig meget ud, hvor vi bare gik og gik og gik.. For der var så meget spændene, at se lige meget hvilken gade vi gik ned af. Vi endte fede steder, for eksempl endte vi på et museum fra Vietnamkrigen, der husede store fly, tanks, helikoptere og inde i den store smukke bygning var der våben og en masse andre ting fra krigen. Der stod skrevet om de forskellige helte, og der stod skrevet om alt det forfærdelige der skete. Det var en kæmpe oplevelse for os og drengene. Der er noget helt unikt ved at stå foran et gammelt krigsfly. Jeg er jo som pige lidt mere romantisk anlagt, så i mens drengene stod og snakkede om hvordan de skød, så stod jeg og funderede over alle de tanker dem i flyet må have gjort sig. Hver en ridse og hvert et aftryk på flyet er lavet af en der har satset, og måske endda ofret sit liv dengang. Hvilke tanker er der mon ikke blevet tænkt i de fly, og hvilket sort hvid billede har mon hængt i ruden af en, som piloten har savnet og elsket (snøft).
Man bliver meget berørt af Vietnams historie, og det er som om den har aftryk over alt. Det er også en af grundene til, at en rejse dertil, er så langt fra smilets land Thailand.
imageGaderne er fuldstændig unikke, der er det rige område med Gucci butikker, der er områder midt i mellem, der er små gader hvor fattigdom og kreative løsninger på, at leve og overleve er en fascination. Der er store bygninger, der er små huse bygget oven på butikker, der mest af alt minder om at gå igennem gaderne i Paris. De har så meget charme, og mange af husene og gaderne kunne været taget ud af en scene fra en film, det simpelhen en histore og en oplevelse i sig selv.

Vi har haft nogen fantastiske dage her, og vi har været slået ud som fluer om aftenen. For nøj hvor har vi gået… Hvordan kan børn egentligt gå 15 km på en dag uden at brokke sig? Vi må virkelig være godt selskab (hæhæ).
Vi vender tilbage om nogle måneder, og der har vi besluttet at rejse på en åben bus billet. Så køber man en bus billet, og på den billet kan man hoppe af og på bussen i en måned lige der hvor man vil igennem hele Vietnam. Så tager vi et par dage hvert sted, hvor vi ønsker, at se og opleve Vietnam. For der er ingen tvivl om, at vi vil opleve meget mere af Vietnam, og dets historie. Men det er ikke som Thailand, hvor vi kunne blive hvert et sted i evighed. Så nogle dage hvert sted, det passer nok rigtig godt i det land for os og for børnene.
Nu står den på Thailand i en måneds tid inden vi rejser til Cambodia, og nøøøøøj hvor vi elsker Thailand… Det er faktisk helt vildt, vi er virkelig vilde med det land, og ungerne har savnet Thailand rigtig meget, for her er altså bare noget man ikke finder nogen andre steder i verden.

5 kommentarer

• Pernille

Har i besluttet hvor i Thailand i vil rejse hen nu? Vi elsker også Thailand, overvejer om man ikk sagtens ku bo der i flere år. Tak for en dejlig blog, som giver rejselyst.

• Tina Rosendahl

Hej Pernille 🙂 Ja, vi var ret langt tid om at beslutte os, for vi skulle også lige tage vejret i de forskellige dele af thailand her i sept. med i vores overvejelser 🙂 Men efter vi nu har hygget i Bangkok, så står den på paradis på Koh samet. Vi trænger til en lille hvile hygge paradis stund 🙂

• Ida

Jeg kan nikke genkendende til rigtig meget af det du skriver om Vietnam; Priserne er skyhøje i forhold til Thailand, trafikken er i en klasse for sig og smilene kan der indimellem være længe i mellem! Og så er der kærligheden til Thailand – Jeg backpackede i Sydøstasien i tre måneder tilbage i 2010 og startede ligesom jer i Thailand, hvorefter jeg tog til Vietnam og senere Cambodja og Laos for til sidst at bruge et par uger i Thailand igen. Alle mine besøg var hver især fantastiske og en kæmpe oplevelse, men mit hjerte bankede aller mest for Thailand. Da vi tog fra Cambodja til Laos rejste vi over Thailand, og selvom jeg ikke var i landet i mere end nogle få timer var gensynsglæden stor (med smilene, med 7/11, med duften, det hele!). Jeg følte mig hjemme. Helt hjemme. Jeg besøgte da også landet igen i 12 og skal ligeledes afsted igen til sommer 🙂

Med hensyn til transporten i Vietnam vil jeg lige videregive et par erfaringer: Jeg har besøgt landet to gange (igen i 2013), og er begge gange rejst fra Nord til Syd, første gang med bus, senere med både tog og bus. Begge dele er i sig selv en oplevelse, og noget man bare SKAL prøve. Med hensyn til bussen, skal I dog være meget opmærksomme på hvem I rejser med; Der findes utallige busselskaber, også med samme navn, så man skal være enormt påpasselig. Jeg er ret sikker på at “the real deal” er det der hedder Sinhtourist – Men her kan Google også hjælpe dig. Google dig frem til adresserne, for der kan nemt være flere “Sinhtorist” i den samme by 🙂 Har I set busserne? Det er jo en sovebus hvor man hver får en lille “bås/kasse” og sove i – Kan I selv vælge pladser, når I booker, kan I nok med fordel vælge pladserne bagerst i bussen, hvor I alle sammen kan ligge sammen – I hvert fald hvis I kan have Rumle hos jer 🙂 Mht. planlægning så bliver I måske udfordret lidt – For i nogle byer er det altså nødvendigt at booke pladser et par dage før, hvilket selfølgelig sætter lidt begrænsninger i forhold til spontanitet 🙂

Til sidst lidt anbefalinger som I nok allerede har fået flere gange; Besøg Sapa og Halong Bay (Det er nogle af de aller smukkeste minder jeg havde med hjem fra den tur) og lov mig at besøg Hoi An – Det er min absolutte favoritby I Vietnam!!! 🙂 Og hvis ikke I allerede har været der i forbindelse med besøget i Saigon, så brug en dag ved de gamle Cu Chi tunler – Det er virkelig spændende!! Har I tid, så skulle øen phu quoc som ligger nær Saigon være helt fantastisk – Jeg har den desværre selv til gode! 🙂

Og nåh ja – Glæd jer også til Cambodja! Et virkelig virkelig spændende land, og især Angkor Wat er helt fortryllende – Lov mig at I ikke bruger mindre end tre dage der! 🙂 Det er i øvrigt en land, hvor man virkelig har mulighed for at opleve glæde – Tilbage i 2010 forærede vi vores guide gennem alle tre dage i Angkor Wat 10 dollars i drikkepinde, og jeg har aldrig nogensinde set så lykkelig og rørt en mand! Men det skulle dengang også svare til 3 måneder løn for en offentlig ansat 😉

Til sidst – NYD eventyret!

• Tina Rosendahl

Wow, hold da op en masse godt du skriver, og tak for at du gider give dig tid til det… Det er vildt gode tips du ligger inde med 🙂 Jeg forstod dog ikke helt den med busserne, altså hvad hvad det var der kunne gå galt? Er det fordi man så booker hos et falsk firma? Skriv endelig undervejs hvis du kommer på flere tips når vi er de lande, vi tager imod med kyshånd 🙂 Det er sjovt det du skriver med 7-11, smil og duftene for det var lige det vi var helt oppe og ringe over, da vi var i lufthavnen, der JUBLEDE vi, da vi stod i 7-11 (hæhæ). Vi glæder os også vildt meget til Cambodia 🙂

• Ida

De fleste firmaer findes, men jeg har hørt om rigtig mange som har været udsat for at folk har pillet i ens bagage, de er ikke kørt til tiden, man er ikke blevet sat af det rette sted osv. Men Sinh Tourist har jeg kun gode erfaringer med 🙂

Jeg vender gerne tilbage med tips hvis jeg kommer på nogle – Indtil da sluger jeg al inspirationen og livsglæden til mig herinde 🙂